Przejdź do głównej zawartości
Wysyłka w 24H

Jak przygotować firmę instalatorską do sezonu?

Rynek odnawialnych źródeł energii w Polsce ma wreszcie swoje ‘pięć minut’. Huczne hasła o końcu fotowoltaiki okazały się fałszywe. Mimo zmiany sposobu rozliczania nadwyżek produkcji, w samym 2022 roku zamontowano w naszym kraju 362 159 sztuk instalacji PV o łącznej mocy 4269,8 MW. Jest to wartość porównywalna z wynikiem sprzed roku (około 385 000 sztuk). Biorąc pod uwagę nadchodzące drastyczne podwyżki cen prądu dla gospodarstw domowych i firm, należy spodziewać się dalszego utrzymania tej tendencji. To rodzi kluczowe pytanie – jak instalatorzy powinni przygotować się do nadchodzącego sezonu?

Przewagi konkurencyjne na rynku fotowoltaiki

Przewagi konkurencyjne na rynku fotowoltaiki

Doświadczony instalator z pewnością ma w pamięci, jak wyglądały ostatnie lata na polskim rynku OZE. Po początkowym chaosie, firmy montażowe wprowadziły szereg procedur, dzięki którym ich działalność można było uznać za profesjonalną i rzetelną. Kompleksowa obsługa, komplementarność produktów (instalacje PV z pompami ciepła czy rekuperacją) oraz możliwość uzyskania preferencyjnego kredytu – to wszystko jest dziś standardem. O przewadze konkurencyjnej decydują inne czynniki. Należą do nich przede wszystkim:

  • terminowość,
  • poziom cen,
  • jakość komponentów.

Inwestor chce, aby instalacja była pobudowana z dobrych materiałów, we wskazanych dniach oraz za rozsądne pieniądze. Coś, co wydaje się oczywistością, niestety nie zawsze jest przestrzegane przez firmy instalacyjne. Problemem w tym wypadku są zazwyczaj kwestie związane z dostawami.

Jak rozsądnie kontraktować dostawy?

Lista przewin polskich firm instalacyjnych jest długa. Opóźnienia w montażu, zmiany w projektach wywołane deficytami modułów czy waloryzowanie cen już po podpisaniu umów, to tylko niektóre z nich. Wszystkie one zdarzają się głównie podmiotom nierozumiejącym zasad rządzących rynkiem OZE. Podstawowe prawo ekonomii mówi, że wraz ze wzrostem popytu, może dojść do czasowego braku materiałów. Najlepszą formą ochrony jest w tym wypadku wcześniejsze kontraktowanie dostaw. To jest możliwe zarówno wtedy, gdy firma dysponuje wolnym magazynem, jak i w sytuacji, gdy takiego zaplecza nie posiada. Wystarczy znaleźć hurtownię, która wychodzi naprzeciw potrzebom partnerów biznesowych i użycza swojej przestrzeni do czasowego przetrzymania materiałów. Alternatywnie można także wynegocjować dostawy z transportem w przyszłości. Dzięki takiej operacji:

  • instalator ma pewność, że w decydującym momencie będzie dysponował urządzeniami wysokiej jakości,
  • firma oszczędza, bo nie musi kupować po zawyżonych cenach,
  • firma nie traci czasu na kontakt z hurtownią i użytkownikami grup branżowych w poszukiwaniu brakującego towaru.

Ta prosta taktyka pozwala w pełni zabezpieczyć wykonania dla różnych grup klientów. Niezależnie czy inwestorem jest gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep czy jednostka publiczna – w każdym przypadku klient pozostanie zadowolony, gdyż otrzyma swoją instalacją terminowo.

Jak rozsądnie kontraktować dostawy?

Kiedy najlepiej kontraktować dostawy?

Kiedy najlepiej kontraktować dostawy urządzeń fotowoltaicznych? Logika podpowiada, że odpowiednim momentem jest wyprzedzenie popytu. To w tym momencie dostawcy mają pełne magazyny, oferują niższe ceny, są w stanie wykonać transport tak naprawdę od ręki. Sezon na budowę instalacji PV rozpoczyna się pod koniec kwietnia i trwa nieprzerwanie aż do listopada. Jest to związane głównie z warunkami atmosferycznymi, które nie przeszkadzają w montażu. Im bliżej szczytu sezonu się znajdujemy, tym prawdopodobieństwo braku materiałów jest większe. Zakupując urządzenia w lutym, marcu lub w kwietniu unikamy opóźnień, oszczędzamy, a przede wszystkim otrzymujemy sprzęt wysokiej jakości z długimi gwarancjami. To właśnie jego stany wyczerpują się najwcześniej.

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę przy kontraktowaniu dostaw?

Kontraktując dostawy materiałów fotowoltaicznych, należy wziąć pod uwagę potrzeby rynku. A te zmieniają się zgodnie z trendami globalnymi i kształtem programów dotacyjnych. Uczestnicy największych targów branżowych (Intersolar Europe, Greenpower, Solar Energy czy ENAX) skupiają swoją uwagę na najnowszych technologiach i rozwiązaniach wdrażanych w falownikach, modułach, magazynach energii oraz konstrukcjach wsporczych. Na podstawie obserwacji oraz zapotrzebowania zgłaszanego obecnie przez inwestorów, można dojść do wniosku, że hitami nadchodzącego sezonu będą:

  • Moduły o wysokiej sprawności (ponad 20,5%), długiej gwarancji produktowej i niskiej degradacji rocznej, o wysokich wskaźnikach obciążalności oraz tworzone w innowacyjnych technologiach (Multi-busbar, Shingled, Low LID Mono PERC, Half-Cut).
  • Falowniki hybrydowe, umożliwiające pracę z magazynem energii i siecią.
  • Magazyny energii o dużej liczbie cykli ładowania oraz możliwości rozszerzenia o kolejne moduły w przyszłości.
  • Automatyczne i bezobsługowe systemy PV śledzące promienie słoneczne i sterujące modułami tak, aby maksymalizować uzysk.
  • Odporne na korozję konstrukcje wsporcze z długimi gwarancjami.

Firmy specjalizujące się w obsłudze przetargów oraz budowie farm fotowoltaicznych powinny jak najszybciej zakontraktować także dostawy modułów typu szkło-szkło o dużych mocach.

Innowacje i szkolenia w firmie Solitan

Innowacje i szkolenia

W 2023 roku posiadane uprawnień SEP i UDT na nikim nie robi już wrażenia. Klient jest dzisiaj bardziej świadomy rynku, wie na co zwracać uwagę, potrafi rozpoznać materiał wysokiej jakości od taniego zamiennika. W związku z powyższym instalatorzy powinni korzystać z nowinek technicznych, rozumieć ich zastosowanie oraz przechodzić szkolenia produktowe. Przedłożenie certyfikatu potwierdzającego autoryzację do montażu renomowanych magazynów energii czy zaświadczenia o odbyciu warsztatów z nowoczesnych technologii w fotowoltaice to coś, co obok rozsądnych cen i terminowości decyduje o zdobyciu klienta.

SOLITAN jako partner biznesowy

SOLITAN jako partner biznesowy

Rozwój rynku fotowoltaicznego determinuje zmiany nie tylko u klientów i instalatorów, ale także dostawców. Dziś hurtownia nie może być wyłącznie pośrednikiem. To pełnoprawny partner biznesowy, który:

  • zapewnia urządzenia wysokiej jakości renomowanych producentów,
  • dba o długie gwarancje,
  • regularnie pojawia się na targach branżowych,
  • organizuje szkolenia,
  • doradza instalatorowi na każdym kroku,
  • zapewnia szybkie i terminowe transporty materiałów.

Firma SOLITAN odpowiada na te potrzeby. Jako wieloletni uczestnik rynku jest w stanie spojrzeć w przyszłość i dostosować swoją ofertę do trendów. W ofercie znaleźć można wszystkie kluczowe produkty: moduły PV, falowniki sieciowe i hybrydowe, konstrukcje wsporcze, magazyny energii, optymalizatory, okablowanie i wiele innych. Zakupy odbywają się z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów sprzedaży (kontakt osobisty, telefoniczny, mailowy), ale także poprzez innowacyjną aplikację B2B z opcjonalnym modułem wirtualnego doradcy. Zapewnij swojej firmy dostawy już dziś by uzyskać strategiczną przewagę konkurencyjną.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!

Zapisz się na nasz newsletter, by cieszyć się najświeższymi informacjami!

    Twój koszyk (0)
    Twój koszyk jest pusty
    Przejdź do sklepu