Jak przygotować firmę instalatorską do sezonu?
Rynek odnawialnych źródeł energii w Polsce ma wreszcie swoje ‘pięć minut’. Huczne hasła o końcu fotowoltaiki okazały się fałszywe. Mimo zmiany sposobu rozliczania nadwyżek produkcji, w samym 2022 roku zamontowano w naszym kraju 362 159 sztuk instalacji PV o łącznej mocy 4269,8 MW. Jest to wartość porównywalna z wynikiem sprzed roku (około 385 000 sztuk). Biorąc pod uwagę nadchodzące drastyczne podwyżki cen prądu dla gospodarstw domowych i firm, należy spodziewać się dalszego utrzymania tej tendencji. To rodzi kluczowe pytanie – jak instalatorzy powinni przygotować się do nadchodzącego sezonu?
Przewagi konkurencyjne na rynku fotowoltaiki
Doświadczony instalator z pewnością ma w pamięci, jak wyglądały ostatnie lata na polskim rynku OZE. Po początkowym chaosie, firmy montażowe wprowadziły szereg procedur, dzięki którym ich działalność można było uznać za profesjonalną i rzetelną. Kompleksowa obsługa, komplementarność produktów (instalacje PV z pompami ciepła czy rekuperacją) oraz możliwość uzyskania preferencyjnego kredytu – to wszystko jest dziś standardem. O przewadze konkurencyjnej decydują inne czynniki. Należą do nich przede wszystkim:
- terminowość,
- poziom cen,
- jakość komponentów.
Inwestor chce, aby instalacja była pobudowana z dobrych materiałów, we wskazanych dniach oraz za rozsądne pieniądze. Coś, co wydaje się oczywistością, niestety nie zawsze jest przestrzegane przez firmy instalacyjne. Problemem w tym wypadku są zazwyczaj kwestie związane z dostawami.
Jak rozsądnie kontraktować dostawy?
Lista przewin polskich firm instalacyjnych jest długa. Opóźnienia w montażu, zmiany w projektach wywołane deficytami modułów czy waloryzowanie cen już po podpisaniu umów, to tylko niektóre z nich. Wszystkie one zdarzają się głównie podmiotom nierozumiejącym zasad rządzących rynkiem OZE. Podstawowe prawo ekonomii mówi, że wraz ze wzrostem popytu, może dojść do czasowego braku materiałów. Najlepszą formą ochrony jest w tym wypadku wcześniejsze kontraktowanie dostaw. To jest możliwe zarówno wtedy, gdy firma dysponuje wolnym magazynem, jak i w sytuacji, gdy takiego zaplecza nie posiada. Wystarczy znaleźć hurtownię, która wychodzi naprzeciw potrzebom partnerów biznesowych i użycza swojej przestrzeni do czasowego przetrzymania materiałów. Alternatywnie można także wynegocjować dostawy z transportem w przyszłości. Dzięki takiej operacji:
- instalator ma pewność, że w decydującym momencie będzie dysponował urządzeniami wysokiej jakości,
- firma oszczędza, bo nie musi kupować po zawyżonych cenach,
- firma nie traci czasu na kontakt z hurtownią i użytkownikami grup branżowych w poszukiwaniu brakującego towaru.
Ta prosta taktyka pozwala w pełni zabezpieczyć wykonania dla różnych grup klientów. Niezależnie czy inwestorem jest gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep czy jednostka publiczna – w każdym przypadku klient pozostanie zadowolony, gdyż otrzyma swoją instalacją terminowo.
Kiedy najlepiej kontraktować dostawy?
Kiedy najlepiej kontraktować dostawy urządzeń fotowoltaicznych? Logika podpowiada, że odpowiednim momentem jest wyprzedzenie popytu. To w tym momencie dostawcy mają pełne magazyny, oferują niższe ceny, są w stanie wykonać transport tak naprawdę od ręki. Sezon na budowę instalacji PV rozpoczyna się pod koniec kwietnia i trwa nieprzerwanie aż do listopada. Jest to związane głównie z warunkami atmosferycznymi, które nie przeszkadzają w montażu. Im bliżej szczytu sezonu się znajdujemy, tym prawdopodobieństwo braku materiałów jest większe. Zakupując urządzenia w lutym, marcu lub w kwietniu unikamy opóźnień, oszczędzamy, a przede wszystkim otrzymujemy sprzęt wysokiej jakości z długimi gwarancjami. To właśnie jego stany wyczerpują się najwcześniej.
Co jeszcze warto wziąć pod uwagę przy kontraktowaniu dostaw?
Kontraktując dostawy materiałów fotowoltaicznych, należy wziąć pod uwagę potrzeby rynku. A te zmieniają się zgodnie z trendami globalnymi i kształtem programów dotacyjnych. Uczestnicy największych targów branżowych (Intersolar Europe, Greenpower, Solar Energy czy ENAX) skupiają swoją uwagę na najnowszych technologiach i rozwiązaniach wdrażanych w falownikach, modułach, magazynach energii oraz konstrukcjach wsporczych. Na podstawie obserwacji oraz zapotrzebowania zgłaszanego obecnie przez inwestorów, można dojść do wniosku, że hitami nadchodzącego sezonu będą:
- Moduły o wysokiej sprawności (ponad 20,5%), długiej gwarancji produktowej i niskiej degradacji rocznej, o wysokich wskaźnikach obciążalności oraz tworzone w innowacyjnych technologiach (Multi-busbar, Shingled, Low LID Mono PERC, Half-Cut).
- Falowniki hybrydowe, umożliwiające pracę z magazynem energii i siecią.
- Magazyny energii o dużej liczbie cykli ładowania oraz możliwości rozszerzenia o kolejne moduły w przyszłości.
- Automatyczne i bezobsługowe systemy PV śledzące promienie słoneczne i sterujące modułami tak, aby maksymalizować uzysk.
- Odporne na korozję konstrukcje wsporcze z długimi gwarancjami.
Firmy specjalizujące się w obsłudze przetargów oraz budowie farm fotowoltaicznych powinny jak najszybciej zakontraktować także dostawy modułów typu szkło-szkło o dużych mocach.
Innowacje i szkolenia
W 2023 roku posiadane uprawnień SEP i UDT na nikim nie robi już wrażenia. Klient jest dzisiaj bardziej świadomy rynku, wie na co zwracać uwagę, potrafi rozpoznać materiał wysokiej jakości od taniego zamiennika. W związku z powyższym instalatorzy powinni korzystać z nowinek technicznych, rozumieć ich zastosowanie oraz przechodzić szkolenia produktowe. Przedłożenie certyfikatu potwierdzającego autoryzację do montażu renomowanych magazynów energii czy zaświadczenia o odbyciu warsztatów z nowoczesnych technologii w fotowoltaice to coś, co obok rozsądnych cen i terminowości decyduje o zdobyciu klienta.
SOLITAN jako partner biznesowy
Rozwój rynku fotowoltaicznego determinuje zmiany nie tylko u klientów i instalatorów, ale także dostawców. Dziś hurtownia nie może być wyłącznie pośrednikiem. To pełnoprawny partner biznesowy, który:
- zapewnia urządzenia wysokiej jakości renomowanych producentów,
- dba o długie gwarancje,
- regularnie pojawia się na targach branżowych,
- organizuje szkolenia,
- doradza instalatorowi na każdym kroku,
- zapewnia szybkie i terminowe transporty materiałów.
Firma SOLITAN odpowiada na te potrzeby. Jako wieloletni uczestnik rynku jest w stanie spojrzeć w przyszłość i dostosować swoją ofertę do trendów. W ofercie znaleźć można wszystkie kluczowe produkty: moduły PV, falowniki sieciowe i hybrydowe, konstrukcje wsporcze, magazyny energii, optymalizatory, okablowanie i wiele innych. Zakupy odbywają się z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów sprzedaży (kontakt osobisty, telefoniczny, mailowy), ale także poprzez innowacyjną aplikację B2B z opcjonalnym modułem wirtualnego doradcy. Zapewnij swojej firmy dostawy już dziś by uzyskać strategiczną przewagę konkurencyjną.